Cresc taxele de poluare auto!

Cresc taxele de poluare auto!

Executivul va da o lovitura dura comertului cu masini second-hand, punandu-i, in acelasi timp, la cheltuiala suplimentara si pe cei care vor opta pentru masini noi, daca va aproba proiectul privind taxa pentru poluarea auto in anul 2011, propus de Ministerul Mediului. Ministerul amintit a anuntat ca, in urma unor consultari la mai multe niveluri, propune introducerea taxei de inmatriculare auto si pentru masinile Euro 5, precum si noi niveluri de tarifare, semnificativ majorate, pentru auto-vehiculele nonEuro – Euro 4.

Taxa auto la masinile Euro 2 – mai mare cu 50 la suta

Astfel, taxa auto minima va fi de 91 de euro, pentru un autovehicul Euro 5, cu vechime de 2 ani si capacitatea cilindrica de 1.100 de centimetri cubi (cmc). Taxa maxima, de 32.000 de euro, va fi platita pentru inmatricularea unei masini vechi de 20 de ani si cilindree de 3.200 cmc. Daca in ultimul caz majorarea este nesemnificativa, fata de anul in curs (taxa in vigoare fiind de 30.720 de euro), va creste cu pana la 50 la suta taxa in cazul masinilor second-hand cel mai des comercializate: cele cu Euro 2 – Euro 4 si capacitate cilindrica 1.400 cmc – 2.000 cmc, chiar daca vechimea lor nu depaseste 1 an de zile!

Taxa pe Euro 5

Motivatia data introducerii taxei si in cazul masinilor echipate cu motor care respecta norma de poluare Euro 5 este gasita de Ministerul Mediului in faptul ca, din 2011, toate autovehiculele noi vor fi obligatoriu la standardul Euro 5. Mai precis, daca de la 1 ianuarie 2011, se presupune ca vom intra intr-o era in care se vor fabrica doar masini Euro 5, Ministerul Mediului si Padurilor vine cu o propunere cel putin ciudata. Astfel, se propune ca, de la 1 ianuarie 2011, pentru un autoturism nou euro 5 , cu o capacitate cilindrica de 1.100 ccm3, taxa sa fie de 116 euro, iar cu o vechime de 2 ani, propunerea de taxa este de 91 Euro. Pentru un motor de 2.000 cm3, pentru o masina noua, taxa va putea fi de 680 euro, iar daca are vechimea de 2 ani taxa poate fi de 618 Euro. De asemenea, pentru un motor de 3.000 cm3, un autovehicul nou va putea plati 2.160 euro, iar daca are 2 ani poate ajunge pana la 1706 euro.

Ca la noi, la nimeni…

Principiul masina veche – taxa mare nu este universal in cadrul sistemului de taxare. In cadrul aceleiasi categorii Euro, masinile mai noi sunt mai mult taxate decat cele vechi, in ideea ca masinile vechi nu mai au o resursa de circulatie si deci de poluare, precum o au cele mai noi. Cu toate acestea, putem spune ca Romania nu este o tara pentru masini imbatranite. Cea mai mare valoare a taxei de poluare pentru anul 2011 ar urma sa fie de 32.000 de euro si ar putea fi platita pentru inmatricularea unei masini cu motor de 3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani. Valoarea actuala a taxei de inmatriculare pentru aceeasi masina cu motor non-Euro de 3,2 litri si veche de 20 de ani este de 30.720 de euro.

La motoarele Euro 1 de 3,2 litri, vechi de 18 ani, taxa va ajunge la 13.120 de euro, fata de 10.240 de euro cat este in prezent. Proprietarii de masini cu motor Euro 2 de 3,2 litri vechi de 10 ani ar putea plati o taxa de inmatriculare de 21.770 de euro, fata de 17.408 euro in prezent. Pentru un motor cu aceeasi capacitate cilindrica, 3,2 litri, insa de standard Euro 3, cu o vechime de cinci ani, taxa de inmatriculare va fi de 11.668 de euro, fata de 8.891 de euro cat se plateste in prezent.

Pentru acelasi motor si acelasi standard Euro 3, insa cu o vechime de sase ani, taxa ajunge la 10.727 euro, fata de 8.174 euro. La o masina Euro 3 cu un motor de 1.400 cmc veche de sapte ani taxa va fi 998 de euro, fata de 673 cat este in prezent, pentru o vechime de opt ani taxa va fi 880, fata de 594 de euro, iar pentru autoturismele vechi de zece ani proprietarii ar urma sa plateasca 665 de euro, fata de 448 de euro.

Inmatricularea unei masini cu o motorizare Euro 4 de 1.400 de cmc veche de un an va fi taxata cu 483 de euro, fata de 380 de euro cat este in prezent. Aceeasi motorizare, dar pentru o masina veche de trei ani, implica plata unei taxe de 399 de euro, fata de 315 cat este in prezent. In cazul unei motorizari Euro 4 de 2.000 de cmc cu o vechime de doi ani, taxa va fi 1.326 de euro, fata de 1.060 cat este in prezent. Pentru o masina noua cu motor Euro 5 de 3.000 de centimetri cubi se va plati o taxa de 1.950 de euro, iar aceeasi motorizare pe o masina veche de doi ani implica o taxa de 1.541 de euro.

Voucherul Rabla, subtiat cu 800 de lei

Ministerul Mediului a decis ca valabilitatea voucherelor emise in programul Rabla 2010 sa fie prelungita pana la 31 ianuarie 2011, avand in vedere ca, initial, ele ar fi devenit nule la 23 noiembrie iar in piata exista in prezent aproape 31.000 care nu au fost valorificate.

Editia 2011 a programului Rabla va permite utilizarea a patru vouchere in loc de trei pentru cumpararea unei masini noi iar valoarea unui voucher va scadea de la 3.800 lei, cat a fost in 2010, la 3.000 de lei.

Asalt la inmatriculari

Ca urmare a prezumtivei cresteri a taxei auto, in ultima perioada, numarul salajenilor care apeleaza la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor Salaj s-a dublat. Potrivit sefului serviciului amintit, Remus Stanciu, aproape zilnic, peste 60 de persoane isi depun dosarele pentru inregistrarea autovehiculele. Aceeasi sursa sustine ca numarul mare de cereri de inmatriculare a autovehiculelor se datoreaza, indeosebi, informatiilor cu privire la cresterea taxei auto, incepand cu 1 ianuarie 2011.

Leave a Comment